tisdag 22 oktober 2013

Lammärkning

Har blodstänk i ansiktet. Blodstänk i nacken. Blodstänk över i stort sett hela min tjocktröja. Händerna har jag tvättat rena sexhundra gånger under dagen. Med mitt saliv:)

Sweet life of a farmer girl.

Hela dagen har vi ägnat åt att märka lamm. Dan stod timme ut och timme in och lyfte upp lammen i en karuselliknande ställning, fäste dom i bakbenen och vaccinerade dom. Sjättedels litet snurr på ställningen, som Hanna ordnade, och lammen var framme hos DJ som satte gula plastmärken i öronen, kastrerade pojklammen, och på mycket vackert vis...skar av svansarna av dom. Sjättedels snurr och Hanna sprutade flugdödande painkillervätska på svansstumparna, stoppade blödningar och jag piercade toppen av det märkta örat och fick kasta blödande kors av lammskinn på marken runt mina fötter. Här hände det mesta av mitt senare blodtäckta jag - när Hanna inte riktigt fick koll på de blödade stumparna och små blodfontäner kom flygandes över hela mig. Inklusive mun och ögon tissempel. Mycket underhållande tyckte en skrattande Hanna.

Skulle nu kunna vandra i Pride-paraden med tanke på allt jag är nerfläckad med. Gulaktiga bajsrester, röda blodstänk, blåa vaccindroppar och så lite grön färg som orsakades av en sprayburk DJ hade sönder.

Alltså. Återigen fick vi uppleva hårda tag och blodspill. Men även se att smärtan pågår i bara någon minut för varje individ, och veta att det är det bästa i det långa loppet för de här fåren som förövrigt annars bara går lösa på dessa evighetsängar, och blir infekterade, inflammerade osv när de gör sina business om svansarna är kvar. Åh fina lammen. (Ännu finare nu utan de flaxande svansarna.)

Har precis kommit hem efter arbetsdagen, fått av mig blodtröjan, äntligen tvättat händerna på riktigt och druckit kaffe som inte snabbgjordes i fårhagen. Varm dusch och mjukiskläder väntar, mer efterlängtade än nånsin efter att ha stått ute i resterna från nattens stora oväder. Usch, ni vet när det knappt regnar, dropparna liksom bara ligger där i luften? Bland de värsta vädren jag vet. Så var det till och från hela dagen. Pat lovade mig stabilare väder dock!!!

Aaa det:)  Onsdag idag vilket betyder  allas vår favoritserie Wonderland ikväll. Annars bara sova pga dödstrött. Höll på att somna i ute:n på väg hem. Och en himla ute mitt i en bumpy paddock är inget man lätt somnar i. Cheers osv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar