söndag 20 oktober 2013

Livet

DNA-tester måste göras på alla dessa hästar som haft surrogatmammor, och så registreras de i Australias Quarter Horse Assosiationnånting när de checkat så man inte ljugit om fölets fantastiska föräldrar. Man rycker lite hårstrån ur manen och klistrar på en liten blankett, och man måste även rita av hästens alla tecken - vilket blev mitt uppdrag imorse. 6 mer eller mindre samarbetsvilliga åringar blev avritade och manryckta. Kuli.

Hanna åkte med Jenn genom tre olika småstäder för olika ärenden efter det och jag hjälpte John på gården. Dvs, jag har jagat efter tjurar idag.
   En grind hade under natten lyckats öppnas eller något och några tjurar hade rymt upp till kohagarna. Så vi tog varsin häst och satte fart efter dom. Helt lugnt plus helt galet skiljde vi tjurarna från koflockarna och vallade hem dom till the housepaddock igen. Fattar INTE hur jag lyckades sitta kvar i sadeln genom de där vansinnesgalopperna, det är inte lätt att koncentrera sig på både skenande kossor som man ska jaga efter, och samtidigt rida på rätt sätt på dessa hästar och med denna utrustning. Glömmer titt som tätt bort att dessa hästars galopp inte är som våra hästars galopp, inget längande på stegen, inget svävningsmoment, och då tappar jag ridningen. (Dvs sitter inte längre klistrad i sadeln som en bör här.) Och med Grey som bara kutar på så fort det finns boskap i närheten tar det ett tag innan jag hittar den igen... Haha men jag fick jobbet gjort i alla fall. Lyckades flytta på den största läskigaste tjuren helt själv, få skenande kossorna att tvärvända och felspringande tjurar att hitta rätt igen. Samt var knappt ens orolig en enda gång. Vet ej var denna "klart jag kan flytta anguskor själv"-säkerhet kommer ifrån. Eller hur det kommer sig att jag helhjärtat litar på "min" häst, att hon tar mig dit jag vill så fort jag typ tänker tanken. Är kanske född till detta. Ingen vet.

Och så har vi gjort tråkgöra som i att dra elstängsel hit och dit och flytta heltrasigt hönsnät från en av åring-hagarna. Fick köra bilen ett par gånger och tacka fan att dessa farmbilar inte är några mesbilar. Satt där inne och ba HEHE TROR MAN GÖR SÅHÄR och växlade hit och dit med John 100 meter bort i en annan bil. :) All is well.

Men vi avslutade med att umgås med de mest outbildade åringarna, ett sto som bara blivit ledd i grimma och grimskaft ca 3 ggr och en hingst som tillät John att leda och klappa honom för första gången igår. ÅH så John kämpade med hingsten och jag pysslade med stoet. Underbara lilla bebis, lär sig på nolltid och har gått från att undvika mig till att vilja bli klappad och kliad på bara ett par dagar. Ibland kom hon fram och antingen buffade in mulen under min arm, eller stödde hakan på min axel i små hästkramar. ALLTSÅ. Fick liksom inte klappa henne på mulen i början.

ÅH så bra dag. Så mycket grejer jag lärde mig på alla timmar som krympte ihop till vad som kändes som nolltid. Liksom privatlektion av John i fölhantering och jag vet inte, antar att Grey lärde mig massor om tjur-jaga haha.

Imorrn är det Johns födelsedag och det blir såklart BBQ-garden party här. Lovely. Tror vi åker tillbaka till DJ på söndag sen, tar över hans ungkarlslya i några dagar igen. Cheers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar